هزینه نصب کرکره درب برقی
۱۳۹۹/۰۹/۰۵
کرکره اتوماتیک و مشخصات آنها
۱۳۹۹/۰۹/۰۵
نمایش همه

آموزش نصب کرکره برقی

امروز دیگر مردم مانند گذشته در ساختمان خود را به صورت دستی باز نمیکند و از انواع درب اتوماتیک پارکینگ استفاده می کنند و از کرکره برقی پارکینگ برای پارکینگ ساختمان خود بهره می‌برند. معمولاً کرکره برقی مورد استفاده در ساختمان ها برای قسمت ورود و خروج ماشین ها یا به اصطلاح در ورودی پارکینگ استفاده می شود تا افرادی که در آن ساختمان سکونت ندارند نتوانند وارد ساختمان شوند.در حقیقت استفاده از کرکره برقی پارکینگ برای امنیت ساختمان و همچنین راحتی افراد در باز و بسته کردن در پارکینگ می باشد.

 

 

مزیت کرکره برقی به درب آهنی پارکینگ چیست؟

اجرای سریع ، ارزان و تنوع بالای طرح و رنگ درب کرکره ای

برای ساختمانهای در حال ساخت اگر بخواهیم درب آهنی بسازیم ، آنرا رنگ آمیزی کنیم و سپس جک پارکینگی نصب نماییم هزینه ای تقریباً ۲ برابر نصب کرکره برقی خواهد داشت. همچنین امروزه با توجه به طرح ها و رنگ های بسیار متنوع کرکره های برقی نه تنها با نصب کرکره برقی نمای ساختمان زشت نمی شود بلکه می توانیم درب بسیار هماهنگی با نما نصب نماییم. لذا بسیاری از سازندگان ساختمان روی به استفاده از کرکره برقی به عنوان درب پارکینگ آورده اند.

 

لوازم و قطعات مورد نیاز برای نصب درب کرکره برقی

  • دستگاه فرز برای بریدن آهن
  • دستگاه جوش
  • دریل
  • مته مناسب برای آهن
  • هیلتی بتون کن
  • فنر سیم کش
  • تراز
  • متر و خط کش
  • سیم و کابل
  • ورق آهنی
  • آچار آلن
  • آچار فرانسه
  • آچار تخت
  • انبر قفلی
  • سیم چین
  • انبردست
  • چکش
  • پیچ گوشتی
  • فازمتر
  • گونیا
  • گیره
  • پرچ کن و میخ مربوطه
  • نردبان
  • نخ و ریسمان
  • پیچ و رول پلاک
  • شاقول

 

مرحله ۱ : نصب قوطی ها

اولین مرحله در نصب کرکره برقی نصب قوطی ها در چهارچوب کار می باشد این مرحله یکی از حساس ترین و مهمترین مراحل نصب کرکره برقی می باشد که با استفاده از ابزار اندازه گیری (تراز یا شاغول) می بایست انجام شود. از قوطی های ۴۰*۴۰ برای ابعاد تا ۲۵ متر مربع و از ۲۵ متر مربع تا ۵۰ متر مربع از قوطی های ۸۰*۴۰ و از ۵۰ متر مربع به بالا می بایست از قوطی های ۱۰۰*۴۰ استفاده شود این نصب این قوطی ها با توجه به محل نصب حالت  های مختلفی دارد که در زیر به شرح هرگدام می پدازیم.

 

نصب قوطی در چهارچوب های فلزی :

ابتدا قوطی ها را در دو طرف چهارچوب با استفاده از تراز یا شاغول در هر دو جهت میزان کنید سپس با استفاده از جوش آهن قوطی ها را در حالت تراز شده به چهارچوب اتصال دهید دقت کنید که برای تنظیم قوطی ها به عقب و جلو در قوطی ها می توانید از نخ ریسمان استفاده کنید.

 

نصب قوطی ها در چهار چوب های بتنی :

قوطی ها را در هر طرف تراز کرده و دو طرف قوطی ها را خط بکشید قوطی ها را از چهارچوب جدا کرده و هر ۵۰ سانتیمتر به صورت چپ و راست با استفاده از دریل و مته شماره ۱۰ بتن را سوراخ کنید عمق سوراخ ها حداقل می بایست ۱۰ سانتیمتر باشد سپس با استفاده از میلگرد های شماره ۱۰ و ارتفاع هر میلگرد ۱۵ سانتیمتر سوراخ ها را پرکرده و در مرحله آخر قوطی را بین میلگرد ها قرار داده و دوباره تراز کنید و با استفاده از جوش فلز قوطی را به میلگرد ها اتصال دهید.

 

نصب قوطی در چهار چوب های آجری (دیوار) :

در این مرحله مانند مرحله قبل (نصب قوطی ها در چهارچوب های بتنی) با استفاده از میلگرد و سوراخ های چپ و راست در دو سمت قوطی آن را به میلگرد ها اتصال دهید در صورت سست بودن دیوار می توانید علاوه بر استفاده از میلگرد، در پایین قوطی ها قبل از نصب آن صفحه پلیت کار بگذارید تا از حصول امنیت اطمینان حاصل کنید.

 

 

مرحله ۲ : نصب صفحه پلیت

نصب صفحه پلیت ها مانند نصب قوطی ها از حساسیت بالایی برخوردار است در این مرحله نیز می بایست با استفاده از ابزار اندازه گیری (تراز، تراز لیزری یا شیلنگ تراز) صفحه ها را با بالاترین دقت ممکن نصب کرد. نصب صفحه پلیت ها برای موتور های توبلار، ساید و محل های مسقف و غیر مسقف به صورت زیر می باشد. نصب صفحه پلیت در محل غیر مسقف می تواند در بالاترین ارتفاع بر روی قوطی ها باشد زیرا محدودیتی برای برخورد تیغه های رول شده به سقف نداریم ولی در محل های مسقف به ازای هر متر ارتفاع تا سقف صفحه پلیت ها را می بایست ۳ سانتیمتر پایین تر نصب کنیم بطور مثال برای ارتفاع ۴ متر ار تفاع سقف تا لبه بالایی صفحه پلیت cm12 می باشد.

نکته بسیار مهم : صفحه پلیت های سمت موتور می بایست cm4 بیرونتر از داخل دهنه کار بر روی قوطی نصب شوند و صفحه پلیت سمت اندکپ و یاتاقان می بایست مماس با دهنه داخلی در سمت دیگر بر روی قوطی نصب شود. نصب صفحه پلیت ها در موتور های توبلار و ساید تفاوتی با هم ندارد و تنها ظاهر این صفحه پلیت ها با هم متفاوتند بطوری که صفحه پلیت های موتور ساید از نظر اندازه بزرگترند و در صفحه سمت موتور، خودرو و زنجیر وجود دارد صفحه پلیت های موتور های توبلار ابعاد کوچکتری دارند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند هر دو صفحه ظاهری مشابه هم دارند و می بایست رو به روی هم بر روی قوطی ها نصب شوند.

 

 

مرحله۳ : نصب ریل ها

ریل ها بر روی قوطی ها نصب می شوند و کاملا روبه روی هم نصب شده و با پرچ شماره ۸ به قوطی ها اتصال می گیرند ارتفاع ریل ها معمولا بین بازه ۵ تا ۱۰ سانتی متر از لبه پایینی صفحه پلیت ها تا زمین می باشد و در بالای ریل ها شیاری به اندازه cm10 زده شده و لبه آنها را خم می کنیم تا در زمان بالا و پایین شدن تیغه ها و با عبور تیغه ها به صورت زاویه دار داخل ریل موجب سایش تیغه ها و از بین رفتن آنها نشود.

 

مرحله ۴ : نصب شفت به همراه متعلقات آن

در کرکره های برقی که در نصب آنها از موتور توبلار استفاده شده است قطعاتی که بر روی لوله یا شفت قرار می گیرند عبارتند از : شفت ۸

، اندکپ و یاتاقان، ۴ عدد تیغه مونتاژ شده و موتور توبلار در این حالت  تیغه اول با استفاده از پیچ سر عدسی بر روی شفت بسته می شود که سایر تیغه ها به صورت ریلی داخل آن قرار می گیرند و زمینه برای ورود سایر تیغه های بدنه کرکره برقی آماده می شود در یک سمت شفت اندکپ جوش داده می شود و در طرف دیگر موتور توبلار با استفاده از چند پیچ سر عدسی به شفت متصل می شود در این حالت مونتاژ شده شفت را بالا برده و با استفاده از پیچ و مهره هر دوطرف (موتور و اندکپ) را به لوله اتصال می دهیم.

 

در نصب کرکره برقی با استفاده از موتور ساید قطعات به کار رفته عبارتند از : شفت ۱۱، اندکپ و یاتاقان، ۴ عدد تیغه مونتاژ شده

  • واشر نری موتور ساید ( در این حالت واشر به صورت نری و مادگی بر روی صفحه پلیت دارای خودرو و زنجیر متصل می شود)

در این مرحله مانند مرحله قبل ۴ عدد بر روی شفت اتصال داده می شوند و یک سمت شفت اندکپ و یاتاقان جوش داده شده و در سمت دیگر واشر نری موتور ساید به لبه لوله جوش داده می شود در زمان نصب بر روی صفحه پلیت ها ابتدا سمت واشر نری اتصال داده می شود و سپس سمت اندکپ و یاتاقان بر روی صفحه دیگر متصل می شود.

 

مرحله ۵ : مونتاژ تیغه ها و کپس کاری

در این مرحله تمامی تیغه ها را به تعداد دلخواه (با توجه به وزن کرکره و عرض کار) مو نتاژ و کپس میزنیم تیغه ها به صورت ریلی داخل یکدیگر شده و دو طرف آنها کپس زده می شود برای ورود تیغه های بعدی می بایست فقط یک طرف آخرین تیغه را کپس زده شود. تیغه های مونتاژ شده را داخل پنج تیغه اول نصب شده بر روی شفت انداخته بطوری که تیغه ها در جلوی ریل ها آویزان هستند در این مرحله موتور را روشن می کنیم تا تیغه ها به سمت بالا هدایت شوند و داخل ریل قرار گیرند.

 

 

مرحله۶ : تنظیم موتور ساید و توبلار

تنظیم موتورها جهت تعیین میزان باز و بسته شدن کرکره صورت می پذیرد یعنی اینکه تیغه ها پس از رسیدن به کف محل نصب توقف کنند و همچنین پس از بالا رفتن حداقل سه تیغه داخل ریل وجود داشته باشد و موتور با کارکرد اضافه خود باعث خارج شدن تیغه ها از ریل و صدمه دیدن کرکره نشود.

 

تنظیم حد بالا و پایین در موتور ساید :

بر روی بدنه موتور ساید قسمتی وجود دارد که در آن دو مهره تنظیم حد بالا و پایین قرار گرفته اند یکی از مهره ها حد بالا و دیگری حد پایین را تنظیم میکند برای این منظور کافیست در انتهای مسیر حد بالا و پایین مهره ها را طوری تنظیم کنیم که به کلیدهای کناری در انتهای مسیر خود برخورد کنند و باعث فشرده شدن کلیدها و قطع جریان برق موتور شوند شکل زیر مهره های تنظیم را بر روی بدنه موتور ساید نشان می دهد.

 

تنظیم حد بالا و پایین در موتور توبلار :

بر روی بدنه موتور توبلار دو پیچ که متصل به میکرو سوئیچ داخل موتور هستند قرار گرفته است که در کنار هر کدام از این پیچ ها علامت + و – و یک فلش نمایانگر جهت چرخش به سمت مثبت و منفی وجود دارد که یک پیچ متصل به میکروسوئیچ حد بالا را تنظیم می کند و پیچ دیگر متصل به میکروسوئیچ حد پایین را مشخص می کند. تنظیم حد پایین : برای این منظور کرکره را به بالا رول کنید و جهت حرکت موتور را برعکس کنید تا تیغه ها درون ریل به پایین حرکت کنند بلافاصله با استفاده از آچار میکروسوئیچ پیچ تنظیم حد پایین را به سرعت به سمت منفی بچرخانید در میانه راه موتور از حرکت متوقف می شود در این زمان دیگر پیچ تنظیم را به سمت منفی حرکت نمیدهیم و جهت چرخش را به صورت آهسته به سمت مثبت تغییر می دهیم در این زمان موتور شروع به حرکت می کند این چرخش به سمت مثبت را تا زمانی که تیغه اول کرکره کاملا بر روی زمین بنشیند ادامه می دهیم. تنظیم حد بالا : پس از تنظیم حد پایین در حالتی که تیغه اول کرکره کاملا بر روی کف قرار دارد کرکره را به سمت بالا رول می کنیم در این حالت با استفاده از آچار میکروسوئیچ پیچ تنظیم حد بالا را به سرعت به سمت منفی بچرخانید در میانه راه موتور از حرکت متوقف می شود در این زمان دیگر پیچ تنظیم را به سمت منفی حرکت نمیدهیم و جهت چرخش را به صورت آهسته به سمت مثبت تغییر می دهیم در این زمان موتور شروع به حرکت می کند این چرخش به سمت مثبت را تا زمانی که سه تیغه اول داخل ریل باقی بمانند ادامه می دهیم.

 

مرحله ۷ : سیم کشی موتور و مرکز کنترل

سیم کشی برق موتور توبلار به همراه ریسیور:

سیم کشی در موتور ساید به حالت آماده و سوکتی می باشد.

 

 

مرحله ۸ : تنظیم ریسیرو و کددهی به ریموت کنترل

ریسیور ها پس از نصب کرکره آخرین قطعاتی هستند که می بایست تنظیم شوند همانطور که میدانیم ریسیور یا مرکز کنترل کرکره مغز اصلی کرکره برقی می باشد ریسیور ها در موتور های ساید و توبلار متفاوتند و برای تنظیم هر یک از آنها مراحل زیر را طی می کنیم.

ریسیور موتور توبلار : کانکتورهای موجود در ریسیور دو عدد می باشند که کانکتور اول مربوط به ورودی برق v220 (فاز و نول) AC می باشد و کانکتور دوم مربوط به اتصالات سیم های موتور توبلار است که پایه وسط مشترک (com) و پایه های کناری مربوط به حرکت روبه بالا و پایین کرکره (up بالا و down پایین) یا چپگرد و راستگر موتور می باشند که با توجه به جهت و رنگ بندی سیم ها را به این پایه ها متصل می کنیم.

در قسمت دیگر دو LED و دو دکمه فشاری به نام TIME و LERN وجود داردکه عملکرد هرکدام به شرح زیر می باشد.

دکمه زمان دهی (TIME): در زمانی که کرکره در حد بالا و پایین قرار می گیرد موتور با استفاده از قطع کن های داخل خود خاموش می شود ولی رله ریسیور همچنان در حالت وصل قرار دارد (همچنان برق موتور از ریسیور قطع نشده است) برای اینکه رله از این حالت خارج شود نیاز است تا برای ریسیور TIME تعریف شود یا به عبارتی زمان کارکرد کرکره  به ریسیور داده شود مراحل تایم دهی به شرح زیر است :

  • کرکره را در حالت پایین قرار دهید
  • دکمه TIME را یکبار فشرده و بلافاصله رها کنید در این حالت یکی از LEDها شروع به چشمک زدن می کند
  • بلافاصله بعد از چشمک زدن LED دکمه ریموت را فشار دهید (ریموت می بایست ابتدا به ریسیور تعریف شده باشد)
  • در این حالت کرکره شروع به حرکت به بالا می کند (اگر کرکره به بالا حرکت نکرد لازم است تا قبل از تایم دادن ابتدا یک مرتبه تایم بازشو کرکره را تخمین بزنیم)
  • پس از اتمام تایم بالا رفتن کرکره و توقف آن بلافاصله همان دکمه ریموت را فشار دهید.

دکمه LERN : برای پاک کردن حافظه ریسیور یا Reset کردن آن و همچنین تعریف ریموت کنترل به برد کرکره از این دکمه استفاده می شود انجام این مراحل به شرح زیر می باشد.

Reset کردن ریسیور :

  • برای پاک کردن حافظه ریسیور دکمه LERN را به مدت ۱۰ ثانیه فشرده نگه دارید
  • در این زمان LED شروع به چشمک زدن می کند پس از طی زمان (۱۰ ثانیه) LED از حالت چشمک زن به ثابت تغییر وضعیت می دهد به معنی این است که حافظه ریسیور پاک شده است.

تعریف کردن ریموت کنترل :

  • دکمه LERN را فشار دهید.
  • بلافاصله دکمه ریموت را فشار دهید (تمامی این مراحل تنها ۲ الی ۴ ثانیه زمان لازم دارد).
  • پس از چشمک زدن LED به معنی تایید کد گرفتن ریموت هر دو دکمه را رها کنید.

ریسیور موتور ساید : ریسیور های موتور ساید نیاز به تنظیم و تایم دهی ندارند و تنها کافیست مانند مرحله LERN کردن موتور توبلار ریموت های این ریسیور را تعریف کنید.

 

 

امروزه متاسفانه با توجه به شرایط بد اقتصادی ، یکی از اولویت های اصلی خریداران قیمت است.

اما بسیاری از فاکتورهای فنی و زیبایی شناختی دیگر نیز در انتخاب یک کرکره برقی پارکینگی تاثیر گذار هستند. به همین دلیل در ادامه به بررسی همه جانبه انواع تیغه کرکره خواهیم پرداخت.

یکی از مواردی که در انتخاب کرکره برقی حائز اهمیت می باشد ، انتخاب تیغه مناسب است . در ادامه نکاتی که در انتخاب تیغه کرکره برقی پارکینگ از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را توضیح خواهیم داد :

  1. ظاهر تیغه
  2. صدای تیغه
  3. قیمت تیغه
  4. ابعاد دهنه

ظاهر تیغه کرکره برقی پارکینگ

تیغه کرکره پارکینگ به دو صورت آلومینیومی و پلی کربن می باشد .

تیغه آلومینیومی می تواند با توجه به نمای ساختمان و سلیقه مشتری به رنگ های مختلف رنگ آمیزی شود . هم چنین امکان تولید تیغه های آلومینیومی به صورت طرح چوب نیز فراهم است . لازم به ذکر است که رنگ آمیزی تیغه ها در کوره الکترواستاتیک صورت می پذیرد .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09126788378